Saab 99 Combi Coupé

Al langere tijd was ik me aan het oriënteren op een oude auto, een klassieker, voor erbij. Dit blog is een verslag.

Vroeger al veel oude Citroëns gereden, een 1970 18pk 2CV, een 1971 GS 1015 Club etc., en nu had ik mijn zinnen gezet op een ID/DS. De ultieme en allermooiste klassieker. Maar na enig onderzoek op de bekende websites blijkt al snel dat dit mij financieel boven de pet gaat. 
Ik ben natuurlijk op zoek naar een type ‘oude neus’, met groen systeem… net als elke DS liefhebber. Tijd voor een heroverweging.

Na het bekijken van wat oude fotoboeken valt het kwartje.
Mijn ouders reden ook altijd al auto en een daarvan was mij bijzonder bijgebleven: een Saab 99 Combi coupé.
Toen mijn vader voor het eerst met die auto thuis kwam was ik door het dolle heen, zo mooi vond ik hem. Hij had hem die dag opgehaald bij Saab Garage Van Stuivenberg in Velp, en later ging de Saab met wisselend succes in onderhoud bij Saab Garage J.J. Steenbeek aan de Leusderweg in Amersfoort.
Daarvoor hadden mijn ouders een donkerblauwe Renault 16 TS maar die ging total-loss.
Mijn vader kocht toen de veiligste auto die te koop was. Met die Saab 99 Combi coupé gingen we natuurlijk ook op vakantie. Naar Italië, Frankrijk, en altijd met die prachtige Constructam Comet-6 caravan. Wat ik me nog kan herinneren van die vakanties is dat de Saab zo heet liep dat de lak van de motorkap brandde met enorme witte plekken tot gevolg. Koeling was bij die 99 wel een dingetje.  Ook verloren we ergens in Italië nog eens een heel stuk uitlaat, zodat we als een echte rally-auto door de dorpjes scheurden. Bij een dorpsgarage werd er uren later, want siësta, een nieuwe pijp tussen gelast. Probleem opgelost.